середа, 4 січня 2017 р.

Готуючись до Нового року, несподівано надійшла пропозиція від  ЕтноСвіт  попрацювати адміністратором тура до Рівного. Програма була цікава та і трошки можна було вже розім'яти спраглі до розмов голосові зв'язки, тож було вирішено їхати.

Дати: 30.12.2016 - 01.01.2017
Тип тура: автобусний виїздом з Києва
Загальний кілометраж: біля 1000 км.

Перший об'єкт даного тура був музей, що створила Ольга Богомолець в Радомислі. До речі, музей Української ікони являється родзинкою одноденного тура до Радомисля.




Звісно, не обійшлося від бонусних зупинок. Перша - місце фотографування весільних пар.


і друга - Свято-Миколаївський храм, розписи якого робили учні Васнецова. Подейкують, що на цьому храмі вони "набивали руку" перед розписами Володимирівського собору. 



Взагалі, всім хто цікавиться іконописом та народним мистецтвом, раджу відвідати музей в Радомислі. Є що побачити.


А далі цікава ікона де Ісус у вишиванці. Найцікавіше, що ікона походить зі сходу України.


Ялинка в замку - 


Наступною родзинкою тура став музей Лесі Українки в Новограді-Волинському. 

         Так! я буду крізь сльози сміятись,
         Серед лиха співати пісні,
         Без надії таки сподіватись,
         Буду жити! Геть думи сумні!



А на завершення дня - театралізована екскурсія по замку в Дубно. Екскурсія, яка залишає цілий міх вражень. Емоції переповнюють! На жаль, без фото, адже дійству було вночі, при світлі факелів. 

Після цілої купу вражень першого екскурсійного дня, відправляємося до нашого готелю, щоб гарно відпочити і на наступний день підкорювати нові вершини ;)

31.12.2016
До нового року більше 12 годин, тому відправляємося за новими враженнями в місто Рівне.



До речі, був здивований побачивши в Рівному тролейбуси з дитинства.


Гарно погулявши містом та відвідавши музей янтарю відправляємося в Пересопницю. Так, саме там свого часу було написано Євангеліє, на якому приймали присягу наші президенти. Сучасний центр, проте я не відчув в ньому душі. Вауфактор відсутній ( Єдине що може хоч трохи запам'ятатися - фалічна форма культурно-археологічного центру (Привіт Фрейду;)


А вночі - новорічний банкет! Столи ломилися, а новорічна святкова програма піднімала настрій до рівня небес. Фото з початку святкування (вибачте, потім було не того)))



01.01.2017
Прокинувшись, так-так - це можливо першого січня), гарно поснідавши, їдемо пізнавати давній та новий Острог. 
Острозька академія 


Відчути себе знову студеєм? Легко)


Одна з головних святинь академії -  ікона "Христос Пантократор та Святий Стефан"


Острозький замок



І на завершення тура - Межиріцький монастир 



Мандруйте Україною та до нових зустрічей!




вівторок, 18 березня 2014 р.

З самого дитинства мене навчали, що любов то є добре. Любов то є Бог. І все пов'язалося. Я люблю маму та тата. Я люблю свою родину. Саме тому я люблю свою Батьківщину. Люблю континент наш, який такий різноманітний та захоплюючий. І я люблю нашу планету. Земля. Така маленька та неймовірна.Зелена та рідна. В цьому ланцюзі любові все пов'язано. Випадає хоча б одна ланка і вже інші не діють. Якщо людина не любить Землю вона не любить і свою родину. Зло заповнює її душу. Я люблю Україну. І не розумію чому через це на мене вішають ярлик фашиста чи нациста. В мене болить серце за Україну. Щиро. Я
такий. Я зроблю все для процвітання Батьківщини. А для людей, що кричать про "бендревців", для тих, які постійно
бачать навколо ворогів і йдуть нав'язувати стиль свого життя силою, раджу звернутися до психоаналітика. Звичайно, що хочеться тримати в руках не АК, а перо,плуг. Зараз інші умови. Інша реальність та виклики. І досить
питати. Достих питати, що Україна зробила для нас. Час робити все можливе і не можливе для неї. Боронити родину Батьківщину, Землю є нормально та природньо. Двум смертям не бувати, а одній не минувати.
Слава Україні

субота, 20 серпня 2011 р.

Їхали хозари із Дону та й додому, Підманули Галю, Забрали з собою...

Такі пісні співає наш народ про колись існуючий Хазарський каганат, утворення кочових племен. Виникає це об’єднання в VIст. І спочатку виступає лише за інтереси кочових племен Азії. Але на території каганату проживала велика кількість євреїв. Це і відіграло важливу роль в історії найдавнішого азійського утворення. Приблизно в 740 році хозарський князь Булан офіційно приймає іудаїзм. Через вагомий вплив Візантії, його клан укріплюється і вже на початку IX століття нащадок Булана — Обадія зайняв другий після кагану пост в державі і зосередив в своїх руках реальну владу. З цього моменту каган починає виконувати функцію офіційної ляльки, яка фактично нічого не важить. Притому, при погіршенні життя, в усіх бідах звинувачувався каган – лялька і його публічно страчували. Військо було найманим. Мусульмани наймалися для контролювання русичів, а русичі – для контролювання мусульман. Ось така політика. Крім всього, при змішувані виникла цікава ситуація: у євреїв родовід передається по материній лінії, а у азіатів навпаки. Якраз це і дозволило остаточно сконцентрувати євреям владу в своїх руках. З цього періоду починається протистояння русичів та хозар. Приблизно в 930 році князь Ігор збирає військо і кидає свій спис в бік хазарської застави Самкерць на Таманському півострові. Але русичі отримують поразку. Хазари зайняли майже весь лівий берег Дніпра. Русь була під загрозою знищення... Високі душі притягує наша Україна. Душі які стоять за неню до кінця. Не виключенням став і Святослав Хоробрий. Постать не однозначна та забута зараз в Україні. Постать яка замовчується. За літописами народився Святослав 942 році. Але треба сказати, що використовувати літописи, як історичну правду не об”активно. Літопис це сугубо літературний здобуток, або історичний роман. Через певні політичні міркування де – які події замовчувалися та спотворювалися. Навіть з батьками Святослава не все так однозначно. Шлюб між Ольгою та Ігорем був укладений до 903 року. Відомо, що Ользі тоді було близько 10 років, а Ігорю близько 29. На той час нормальна ситуація. Але вражає те, що їхній первісток, Святослав, народився аж через майже 40 років. Значить Ольга свого первістка народила в 50 років? Ігорю вже на той час було понад 65. Відомо, що все дитинство Святослав провів не в Києві, а у Вишгороді. Його вчителем був Асмуд. Впитуючи в себе народні вірування, стиль життя, тонку філософію природи, ріс Святослав. Але крім гармонії він бачив горе і страждання. Бачив як витязі йдуть в походи і не повертаються, як люди страждають від холоду та голоду, бачив куди йдуть шкірки куниць та білок, та розумів хто загрожує Русі. І нарешті він виріс. В руці міцно тримався меч, а його голос лунав впевнено. В 964 році Святослав збирає військо та йде в свій перший самостійний похід проти ворогів. Піднявшись по Десні він переходить в верхів’я Оки де проживали в’ятичі. Зрозуміло, що Святослав не хотів залишати у себе в тилу людей, які платили данину хозарам. Отримавши підтримку в’ятичів, Святослав наказує рубити ладьї . І вже весною 965 року річним шляхом Святослав з військом підходять до столиці каганату Ітілю (біля сучасної Астрахані). Верхівка, яка прийняла іудаїзм відразу розбіглася. Проти Святослава вийшло хазарське військо на чолі з каганом. Без зайвих зусиль Святослав розбиває вороже військо, і знищує Ітіль. Далі він тримає шлях до другої столиці каганату міста Саркель, що знаходився на Дону. З цього часу перестає існувати Хозарський каганат. Повертався Святослав тим шляхом, що і прийшов. По дорозі додому не зустрів він ніякого супротиву, чи повстання. Єврейська ж верхівка розповзлася по всьому світу. В 966 році Святослав підкорює камських болгар і мордовські племена, переміг аланів, ясов і касогов, які знаходилися біля південно-східного кордону Русі. Таким чином Русь почала контролювати торгові шляхи по Дону та Волзі, заявила про себе як про сильну державу Європи, та створила безпечні південні кордони. Проте Святослав не міг сидіти спокійно оскільки бачив нових ворогів, які загрожували Русі – візантійців... На білому коні гарцював не високий чоловік. Голова у нього була абсолютно гола, на одній її стороні звисав клок волосся – ознака знатності. Світлими очима він дивився на своїх вояків, від яких абсолютно нічим не відрізнявся. Мало не всіх він знав по імені оскільки разом з ними спав,підклавши під голову сідло та вкрившись зоряним небом, їв з одного казану. -Діти мої, нам загрожує нова сила – Візантія. Треба взяти Болгарію і вже звідти розпочати наступ на нашого ворога. Нехай наші діди всміхаються нам з небес. Починався 968 рік. Святослав з військом приплив в гирло Дунаю і розбив болгар. Восени цього ж року русичі знову розбили болгар вже під Доростолом. Святослав влаштувався в Переяславці. Але візантійці,зрозумівши наміри Руського князя, підмовляють печенігів і ті в 968 році осаджають Київ. Святослав змушений з військом спішити на допомогу стольному граду. Без зусиль він отримує перемогу над минулими союзниками. В 969 році помирає Ольга. Поховав її князь за християнським звичаєм, як заповіла княгиня. Перед новим походом на Візантію поділив землі між своїми синами – Ярополка посадив в Києві, Олега на землі древлянській. Та прийшли посли з землі Новгородської і стали собі просити князя. І посадив князь у Новгороді незаконно народженого сина від ключниці Малки – Володимира. Навесні 970 року військо Святослава стрімко перетнуло Болгарію і осадило місто – фортецю Аркадіополь. Якраз під Аркадіополем і відбулася перша битва з візантійцями де русичі отримали переконливу перемогу. Тоді імператор Іоанн Цимісхий перехитрив князя, давши йому велику данину. Військо русичів залишило Фракію і Македонію. Візантійська імперія отримала мир, щоб підготуватися до нової війни. Навесні 971 імператор збирає військо і починає похід проти Русичів. З 24 квітня 971 року починається облога міста Доростола, де закрився князь з військом. Вона триває близько двох місяців. Періодично під стінами фортеці відбуваються сутички з перемінним успіхом. 22 червня 971 року вивів Святослав своє військо і наказав замкнути за собою двері, щоб ніхто не зміг сховатися. Удар був настільки сильним, що візантійці змушені були відступати. Але за описами втрутилась погода. Піднявся сильний вітер, почалася злива. Русичі відступають до фортеці. Наступного дня починаються переговори. Було укладено новий мирний договір за яким у русичів залишаються ті ж права та привілеї, які були до цього. Святослав згортає військову компанію та виходить до Києва, щоб зібрати новий похід і остаточно зруйнувати Візантію... 972 року,за підмовою Візантії печеніги напали на військо Святослава під Дніпровими порогами. Але чи печенiги вбили великого князя? Адже скільки чорних плям в нашій історії…
В тему: раджу подивитися фiльм Юрія Іллєнко "Легенда про княгиню Ольгу"

субота, 2 липня 2011 р.

Я слишком долго спал -
Твоей не понял красоты.
Больным ужасно стал,
Твоей утратив чувство высоты...

Скрипит печали жар,
В висках стучит тоска.
Не угасим души моей пожар
И ты ко мне безумно как жестка.

В других тебя ищу я взглядом:
Твою улыбку, слово, жест!
Но нет тебя со мною рядом!
Безумно глупый мой протест...

Я зря тебе сказал,
Я зря открылся, что люблю...
Крах жизни путь мой увенчал.
А я все жду и безума тебя люблю.

вівторок, 12 квітня 2011 р.

Луна свидетель,
Свет в окне
Изысканый предатель,
Что есть, увидет в тишине...

Рука сколзнет к руке,
На встречу сделан шаг,
Рожденны оба в муке,
Увидят друг друга взгляд...

Но не спеши! Постой!
Обманчив лунный свет!
Как одинокий постовой,
Угрюм он и свиреп.

Сомкнуты руки,
И утопив печаль в вине,
Темноте оставив муки,
К золотой отправимся луне.

четвер, 18 листопада 2010 р.

Значення собаки в українському символізмі

Мабуть, одна з найперших тварин одомашнених людиною була собака. Вже тисячоліття вона нас супроводжує під час полювання і випасу худоби. Допомагає захищати наше майно і житло. І тому не дивно, що образ собаки зайняв важливе місце в загальнолюдському символізмі, а в тому числі й в українській культурі.
Одні з найдавніших знахідок решток собак, на території України, відносяться до культурологічного шару трипільської цивілізації. При тому знаходять їх на більшості поселень. Цікавим виявляється той факт, що різниці між породами зрізних трипільських поселень знайдено не було. А це свідчить, що трипільці скрізь тримали одних і тих же собак. Собаки були середніх розмірів (О.Журавльов).
В культурній традиції трипільської цивілізації образ собаки в першу чергу закарбований в розписах кераміки. Інколи трапляється в пластиці. Відомі захоронення собак в трипільських житлах, в тому числі їх кістки знаходять в людських похованнях.
Зображення собак на трипільській кераміці різноманітні. Як правило, в розписі зображення собаки розташоване в середньому ярусі, який відповідає нашому, земному, світу (нижній – потойбіччя,  верхній ярус – світ богів). Рухаються собачки, як правило, зліва направо. Трапляються парні зображення де рух відбувається назустріч один одного,зображення летючих собак. Фігурують в розписах як самці такі самиці. Часто біля собак зображували символи рослини, змія, місяця, при тому чорне коло на кінчику хвоста, яке інколи трапляється в зображенні собаки, можна вважати теж символом місяця.
За роки вивчення трипільської культури знайдена певна кількість кісток, які належали собакам. Наприклад, С.Бібіков на поселенні Лука-Врублівецька  знайшов у товщі культурного шару житла поховання двох цілих черепів собак без нижніх щелеп. Черепи лежали поруч (один трохи вище другого) у невеликій ямці, яка була перекрита товстою плиткою з сильно обпаленої глини. Крім самостійних захоронень собак, археологи знаходять їх кістки разом з кістками інших тварин. Важливим являється той факт, що інколи кістки собак фіксують в людських похованнях, тим паче, що захоронень людей, за всю історію вивчення трипільської цивілізації, знайдено дуже мало.
Без розуміння трактування образу собаки в різних культурах, важко зрозуміти її символізм в трипільській цивілізації. В першу чергу символ собаки є символом вірності, хоробрості, пильності, захисту та самопожертвування. Цікавим є той факт, що собака, за уявленнями багатьох культур, пов`язана з ботойбіччям, супроводжує людину не лише за життя, але й після смерті. В давньоєгипетській культурі Анубіс, бог який опікувався померлими, не лише супроводжувався собаками, але й сам мав голову собаки, а не людини. Схожі мотиви можна помітити й в греко-римській  традиції. Харон, перевізник в країну померлих, часто зображувався у вигляді собаки. Цербер – давньогрецький міфічний цуцик, який оберігає вхід в потойбіччя. А Гекату,  богиню смерті, яка часто відвідувала могили й перехрестя, супроводжували трьохголові собаки. В Центральній Азії та Персії душі померлих людей були в більш тісному контакті з собаками: тілами померлих в давності годували собак. В індуїзмі собаки вважаються супутниками бога смерті Ями. В зороастризмі собакам взагалі відводилась окрема роль. В тій частині Авести, в якій пишеться про обряди, релігію, право (до речі, ця частина називається Вендідат  або Відев ) два розділи повністю присвячені собакам. За Авестою, собака – найбільш чиста тварина, вона має тайну силу в боротьбі проти темного божества Ангро - Майнью та його духів. Саме тому собак вбивати не можна,їх ховали з пошаною, в глиняних ящиках, де також ховали кістки померлих людей. Як на цьому місці не згадати обставини археологічних знахідок кісток собак в трипільській цивілізації. Один в один з звичаями зороастризму (але ж трипільська цивілізація на тисячі років старша!). Майя в своїх міфах ототожнювали собак з провідниками людських душ через ріку Смерті. Ацтекскій бог - собака вів Сонце крізь тьму загробного світу і відроджувався разом з ним кожного  ранку. Таким чином ми можемо однозначно сказати, що собака, в більшості культур світу, а в тому числі і в трипільській цивілізації, є символом, який пов’язаний з потойбіччям. Вона являється провідником і захисником душі людини в потойбічному світі.
Цікавим являється образ собаки в слов’янській культурі, тим паче він має прямі паралелі з трипільськими мотивами. У богині  Макош  є вірний супутник у вигляді крилатої собаки. Це є бог  Семаргл. Семаргл ,  син Сварога,виступає богом рослинного світу (на трипільській кераміці собака якраз дуже часто і зображувалась біля рослини, поля, захищаючи їх), захисником посівів, а також заступником хлібороба. В «Вересовій  книзі» є прославлення Семаргла,  як бога вогню і місячного світла, що перегукується з мотивами орнаментів трипільської цивілізації. А в колекції О.Поліщука є трипільський горщик, розписна якому відповідає давньослов`янському міфу про Семаргла  та Великого Чорного Змія.
… і вступив Семаргл  в бій з Великим Чорним Змієм, і почорніло Красне Сонце. Чорний Змій затопив тьмою всю Землю, і викрав,з`їв Сонце. Та піднявся Сварожич  в небесну кузню до свого батька Сварога. Чорний Змій теж полетів до  Сварги. Він язиком пролизав три небесних зводи і вліз в небесну кузню. І тоді Сварог і Семаргл схопили розжареними кліщами язик Чорного Змія, приборкали його і впрягли в плуг. Потім боги розділили Землю цим плугом на царство Яви і царство  Нави. В Яві стали правити Сварог і Семаргл,  а в Наві – Чорний Змій.
Загалом в українського народу існує багато повір’їв, приказок та засторог щодо псів. Рушниця якою встрелиш собаку відразу стає непридатною, як мінімум для полювання. Тому, хто здере шкіру з собаки, неможна рік ходити до церкви, бо то вважалося дуже великим гріхом. Жорстоке поводження з собаками, в народі, суворо переслідувалося. Пес був першим помічником. В народі кажуть: « Вірний, як собака»; « Умний собака не на всіх гавкає»; «Собаки дурно не гавкають». Нечиста сила, за народними повір`ями, може перетворюватися на собаку. Так упирі перетворюются на чорного пса. Відьми ж,навпаки, перетворюються на білого собаку, при цьому часто собака-відьма зберігає своє обличчя. В такому вигляді, відьма не може нікого вкусити. Єдина тварина, яка з легкістю може впоратись з нечистою силою (особливо відьмами) -собачка. Але не звичайна собачка, а так називаємий - ярчук. Це особливий песик,який народився в березні, це цуценя від третього покоління сук, які ощенилися вперше й першою приводили саме суку. Дорослий ярчук з легкістю може загристи відьму. Звичайні ж собаки ніколи в житті не зможуть того зробити бо не мають,як ярчуки, вовчого зуба. Крім того ярчуки не бояться вовків й усіляких злих духів. Відьми, коли ярчук ще цуценя, намагаються знищити його. Найліпший метод захисту ярчука від відьми - посадити його в яму, а яму накрити осиковою бороною, яка є захистом від відьми. Виростити ярчука дуже складно. Тому цих песиків дуже мало і вони дуже цінуються.
Але крім позитивної оцінки образу собаки, в світі є культури, які оцінюють цей образ негативно. В Скандинавії образ собаки забарвлений в чорні тони:скандинавський пекельний пес  Гарма та чорна собака сатани – символи агресії. В семітській і мусульманських традиціях собака – нечиста, підла, жадібна тварина, яку можна використовувати тільки як сторожа. За ісламськими уявленнями, ангели ніколи не відвідають будинок в якому мешкає собака. Така різниця в трактуванні образу собаки між семітською культурою та трипільською дає право сказати, що це абсолютно різне культурне надбання, яке формувалося окремо один від одного, не впливаючи один на одного і в подальшому.
Підсумовуючи вище сказане , можна зробити висновок, що зображення собак на трипільській кераміці в цілому відповідає давньослов’янському богу Семарглу ,  захиснику рослин і полів, людини та її житла,символу місячного світла та вогню,Очевидно, що трипільські вірування та погляди про собаку лягли в основу слов’янських культурних надбань, щодо символізму собаки. Хоча, можливо,трактування цього образу у трипільців більш широке і включає в себе ще й мотиви потойбіччя,  де собака виконує функції захисту та супроводження душі небіжчика. Вірним помічником в пошуках істини.